Sektör· Kültür· Oyun· Hakkımda


22 Ocak 2019·Oyun

Hearthstone neden başarısız oluyor?

Blizzard‘ın 2014 Ocak ayında piyasaya sürdüğü Hearthstone, içerisinde benim de olduğum milyonlarca oyuncuya sahip olan, kendi türünün en güzel oyunlarından birisi. Çıktıktan sonra yarattığı değer ile adını duymayan çok az oyuncu vardır. Twitch’te en çok izlenen oyunlardan birisi olan, kart oyunlarına yön verebilecek mekanikleriyle ortaya çıkan bu oyun ne oldu da başarısız bir oyun haline gelmeye başladı ve oynayanlar tarafından sürekli bırakılan bir oyun oldu?

Aslında rakamlara baktığımızda Hearthstone her zaman gelir bakımından kazanan bir oyun gibi gözüküyor. Zamanında Dota 2 ile gelirleri neredeyse eşitti. Bu açıdan baktığımızda Dota 2 gibi geçmişi olan, kültürü olan bir oyunun yanına gelebilmesi bir çok kişi tarafından başarılı olarak tanımlanıyor.

Fakat durum pek böyle değil. Dota 2’nin gelirlerini kazandığı yer kozmetik. Yani Dota 2 aslında oyunda size hiç bir avantaj sağlamayan, sadece güzel gözükmenize yarayan itemleri satarak bu geliri elde ediyor. Hearthstone’da para harcadığınız yer ise oyun içerisindeki gücünüz. Hiç oyun oynamamış bile olsanız buradaki sonucun aslında Hearthstone için bir başarısızlık olduğunu anlayabilirsiniz.

Hearthstone’da rakiplerinizle oynamak için bir deck oluşturmanız gerekiyor. Bu deck içerisinde 30 kart barındırıyor. Her kartın farklı bir özelliği, atak ve can havuzu bulunuyor. Bir de bunun yanında kartların nadirliğine göre daha güçlü kartlar çıkarabiliyorsunuz. Kart çıkarmak için, içerisinde 6 tane kart bulunan kart paketlerini alıp açmanız gerekiyor ya da kartları craft ediyorsunuz. Bu craft işleminde elinizdeki dust sayısı çok önemli. Bir süre sonra kartlarınız tekrar edeceğinden bu kartları yakarak dust elde edebiliyorsunuz. Ne kadar fazla dust elinizde bulunursa o kadar güçlü kartlar craft edebiliyorsunuz.

Oyun içerisinde bu kart oluşturma ve paket açma işlemlerini oyundaki altınlarınızla yapabiliyorsunuz. Ya da oyun içi satın alımlar ile bu kartlara ulaşmanız mümkün. Ortalamanın üstünde, iyi bir deck’e sahip olmanız için de 50-100$ arasında bir para harcamanız gerekiyor. Tabii iş sadece bununla bitmiyor, eğer Legendary bir kaç kartı da deckinize eklemek isterseniz -eğer üst seviye bir oyuncuysanız, Legendary kart olmazsa olmazlarınızdan- oyuna harcamanız gereken para 150$’a kadar çıkıyor.

Peki ne oldu da bu kadar büyük başarıyla başlayan, oyuncular arasında oldukça ses getiren ve gelirlerini sürekli arttıran Hearthstone bir anda çökmeye başladı? Sorunun cevabı aslında basit. Geliştirmedikleri ya da yanlış geliştirdikleri özellikler ile oyun her geçen gün daha kötüye gitmeye başladı.

Peki neydi bu yanlışlıklar?

Karışıklık

İlk piyasaya çıktığı zaman, Hearthstone herkesin oynayabileceği bir seviyedeydi. Diğer kart oyunlarında bulunan binlerce farklı karta nazaran çok az sayıda kart bulunuyordu. Bu da yeni oyuncuların oyuna çok kolay bir şekilde adapte olmasını sağlıyordu. Oyuncular kısa bir süre sonra neredeyse oyundaki tüm kartları görmüş, tanımış oluyorlardı.

Kısa bir süre sonra oyun karmaşıklaşmaya başladı. Birden fazla kart seti çıkarıldı. Bu setler yüzünden Hearthstone, kart sayısı bakımından gittikçe diğer oyunlara benzemeye başladı. Bunun sebebi bana kalırsa Blizzard’ın profesyonel arenaya yönelik bir çalışma yapma isteğinden oldu. Blizzard kart satarak para kazanmanın yanında, profesyonel arenaya ve yüksek seviye oyuncuların arasına daha fazla rekabet kazandırmayı hedefledi. Fakat bir süre sonra o kadar fazla kart paketi ve kart sayısı oldu ki, uzun süre oynamış oyuncuların bile oyun içerisinde hiç görmediği çok sayıda kart olmaya başladı. Sürekli oynayan oyunculardan ziyade, yeni gelen bir oyuncu gözünden baktığımızda binlerce kartın olduğu karışık sistem, yeni gelen oyuncunun oyuna dönme oranını oldukça düşürdü.

Oyuna devam eden oyuncular için ise bu karmaşıklık oyunun iyice pay-to-win olmasına sebep oldu ve sürekli oynayan oyuncuların bir çoğu eğer oyuna para harcamak istemiyorsa oyunu bıraktılar. Çünkü her gelen yeni set tahmin edebileceğiniz gibi OP (Overpowered) yani oyunun en güçlü seti olarak çıkarıldı. Bu sete de kısa süre içerisinde sadece oyuna yatırdığınız belli bir ücret karşılığında sahip olabiliyordunuz. Bu da payer ve non-payer oyuncular arasında oldukça büyük bir fark açmasına sebep oldu.

Şans faktörü

Hearthstone başından beri içerisinde şans faktörü barındıran bir oyundu. Bu oyunu iyi oynayan oyuncular kendilerini kötü şanslarıyla çektikleri kartlara rağmen oyunu kazanarak kanıtlayabiliyorlardı. Oyuncuların kendi deckleri ile ilgili çeşitli komboları ve stratejileri oluyordu. Bu da aslında ne kadar şansa dayalı olursa olsun, en son sözü oyuncunun yeteneğine bırakıyordu.

Usta oyuncular ile orta düzey oyuncular arasındaki fark iyice açıldığında ise Blizzard oyunu optimize etmek istedi. PvP oyunlarında, MOBA oyunlarında da bu sıkça görülen bir şey. Metayı öğrenen, ustalaşan ve diğer oyuncular ile arasında farkı açmaya başlayan oyuncuları durdurmak için belirli aralıklarla bu oyun modlarında meta değişikliğine gidilir. Bu meta değişikliğinde güçlü olan herolar nerflenir (güçleri azaltılır) hiç tercih edilmeyen herolar ise buflanır (güçleri arttırılır). Aslında bu sayede oyuncular sürekli oyunu öğrenmeye devam ederler ve ustalaşmış oyuncular bile her yeni meta değişikliğinde oyuna tekrar adapte olmaya çalışırlar. Kısacası meta değişikliği sadece oyuncular arasındaki farkın açılmasını engellemek için değil, tüm oyuncuları oyun içerisinde aktif tutmaya da yarayan bir çözüm.

Blizzard, Hearthstone’da meta değişikliğini biraz farklı uyguladı. Bu meta değişikliğini kartların çekiliş şanslarına yansıttı. Oyun ilk çıktığında satranç oynar gibi oynadığınız Hearthstone artık desteden çıkacak olan kartlarınızın şansına çok daha fazla bağlıydı. Eğer win rate’iniz oldukça yüksek ise, kart çekerken olan şansınız oldukça düşüyordu. Bunu da orta seviye oyuncular dahil neredeyse herkes anladı. Yıllardır oynayan ben bile bugünlerde deckten elime gelen ve karşı rakibin oynadığı 2-3 kartı gördükten sonra oyunun sonunu artık tahmin edebiliyorum. Blizzard bu hamlesiyle belki oyuncular arasındaki yenme yenilme farkını aza indirdi fakat oyun içerisindeki zevki de neredeyse sıfıra çekti.

Sosyal eksiklikler

Günümüzde neredeyse tüm oyunlar sosyal etkileşimi önemsiyorlar. Oyun içi sosyallik oyuncuları hem daha fazla rekabete iter hem de oyun için daha güçlü bir topluluk oluşmasını sağlar. Hearthstone, oyun içerisindeki sosyal etkileşim tarafından oldukça zayıf kalıyor. İlk çıktığı günden beri yalnızca arkadaşlarınızı ekleyip, onlar ile maç yapabiliyorsunuz. Bunun dışında oyun içerisinde sosyal etkileşimi güçlendirecek başka hiç bir mod bulunmuyor.

Artık neredeyse tüm oyunlar sosyal etkileşimleri kendi içlerine dahil etmeye çalışıyorlar. En beklenmedik oyunlar bile bunu yapıyor çünkü artık tüm oyun sektörü hikaye bazlı oyunlardan daha rekabetçi oyunlara doğru kaymaya başladı. Rekabetçi oyun dediğimizde de aklımıza ilk gelen, bizi oyuna en çok bağlayan şeylerden birisi arkadaşlarımızla birlikte oyun içerisinde zaman geçirmemiz tabii ki.

Hearthstone gibi bir oyunda, Blizzard’ın neden bu yolu önemsemediğini açıkçası tahmin edemiyorum. World of Warcraft gibi bir oyunu yazan ve yöneten bir şirketin, sosyal etkileşimi önemsememesine akıl sır erdiremiyorum. Fakat ne düşünüyor olurlarsa olsunlar, sosyal etkileşimi bu denli önemsememeleri, oyuncunun oyuna dönüş oranını düşüren en büyük etkenlerden birisi.

Rekabetçi bir mobil oyunda arkadaşlarınız ile bir takımınız olduğunu, bu takım ile belirli görevleri tamamlamaya çalıştığınızı, birbirinizle paylaşımlarda bulunduğunuzu düşünün. Oyuncu olarak sizi oyuna bağlayacak en büyük sebeplerden birisi olurdu bu. Oyuncuyu oyun içerisinde tutmasının yanı sıra Hearthstone için büyük bir topluluğun oluşmasının da ilk adımları bu sosyal etkileşim sayesinde olabilirdi. Twitch’te, Reddit’te bu başarısızlıklara rağmen oldukça fazla olan topluluğun, oyun içerisinde birbirleriyle hiç etkileşime geçememelerini Hearthstone kendi içerisinde nasıl bir mantık ile açıklıyor merak ediyorum doğrusu.

Metalaştıramadınız!

Yukarıda kısaca bahsettiğim konuyu biraz daha derinlemesine yazmak istedim.

Meta kelimesi bana göre bir çok PvP oyunun bel kemiği, en çok önem verilmesi gereken kısımlarından biri. Hem oyuncular arasındaki yetenek farkının artmaması açısından, hem oyunculara sürekli oyunu keşfetme şansı verip, oyunun heyecanını hiç düşürmemek için meta değişiklikler her PvP, MOBA oyunda üzerine düşülmesi gereken en önemli şeylerden birisi.

Genellikle bu tarz oyunlara her yeni gelen patch ile meta üzerinde büyük ya da küçük değişiklikler olmuş oluyor. Bu sayede oyunun mekaniğini çözmüş ve belirli bir strateji ile tüm maçlarını kazanabilecek hale gelmiş oyuncuları engelliyorsunuz. Bu oyuncuların önüne yeni bir challenge koyuyorsunuz, bu oyuncular oyunda yeni metaya göre tekrar bir strateji geliştirmeye başlıyor. Zaten yetenekli olan ve oyunu yeterli bir şekilde tanıyan oyuncular bu süreci zevk alarak yapıyorlar ve oyunun yeni metasına ayak uydururken oyundan asla kopmuyorlar. Bu meta değişikliği sırasında sürekli yenilen oyuncular için de bir şans doğmuş oluyor. Bazen bir meta sizin oyun stilinize hiç uygun değilken, bir başka meta tam sizin oyun tarzınıza uygun olabiliyor.

Hearthstone meta olayına farklı bir bakış açısıyla baktı. Oyundaki kartların değerlerini değiştirmek yerine yeni kart paketleri çıkardılar. En başta bahsettiğim gibi, bu kart paketlerinin oyunu karmaşıklaştırmasının yanı sıra, oyunculara da metayı keşfetme, oyuna bağlama gibi bir şans vermedi. Direk olarak oyuncular bu kart paketlerini alıp, meta neyse o şekilde oynamaya başladılar. Meta değişti, fakat meta değiştikçe Hearthstone bu metaya uygun kart paketi çıkararak oyuncularına metanın ne olduğunu kendi söyledi.

Metanın böyle açık açık söylenmesi tahmin edebileceğiniz gibi tüm oyuncuları eşit seviyeye getirdi fakat oyunun zevkini sıfıra indirdi. Oyuncular yalnızca Legendary kartlar ile birbirleri arasında fark yaratabilir hale geldiler. Legendary kart demek de Blizzard için para demekti. Fakat bu meta mantığı tahmin edebileceğiniz gibi çalışmadı. Oyuna para vermek istemeyen herkes oyunu terk etti. Hatta Twitch üzerinde Hearthstone’u ünlendiren bir çok kişi bile tekdüzeleşmeye başlayan oyunu bırakmaya başladı. Bu şekilde direk para kazanmayı amaçlayıp, metayı bile bu şekilde tasarlamak yerine, oyuncuların oyun zevklerine müdahale etmeden, belli bir meta sistemiyle de Blizzard aynı hatta belki biraz daha fazla gelir üretebilirdi diye tahmin ediyorum.

Blizzard’ın oyuncu kitlesi oyunlara para harcamaya oldukça alışık bir kitle. Blizzard böyle büyük bir avantajı elinde tutuyor. Fakat Hearthstone’da verdikleri bir çok yanlış karar ile bu para harcamak isteyen oyuncu kitlesine bile para harcatamadılar. Oyunu gelir yaratmak için bu kadar zevksiz hale getirmesi ve göstere göstere para harcayın mesajı, Blizzard’ın çok sayıda oyuncu kaybetmesine neden oluyor.

Blizzard Hearthstone’un peşini bırakmıyor. Kişisel olarak bırakmasını da pek istemiyorum zaten. Çıkardıkları neredeyse her oyun ile ne kadar güçlü oyun bilgileri olduğunu ve iyi bir oyun şirketi olduğunu kanıtladılar. Bu oyunda da yukarıda yazdığım bana göre gelen bir çok hatanın aslında uzun toplantılar sonucu verilmiş kararlar olduğunu biliyorum fakat her şeyden önce bu oyunun bir oyuncusu olarak bu kararların yanlış verildiğini düşünüyorum.

Umarım kısa süre içerisinde Hearthstone yeni özellikleri ve oyun mekanikleri ile geri döner. Biz de hem kaliteli ve sağlıklı bir oyun nasıl olur görürüz hem de oyunu oynamaya devam edip Blizzard’ı ne kadar çok sevdiğimizi daha sağlam temellere dayandırarak anlatmaya devam edebiliriz.