Anıl Kıral

Geek duygular ile bezenmiş, yazılım sektörünün içinden bir proje yöneticisi


E-Spor

2018’in ortasında rakamlarla Dota 2

Yıllardır takip ettiğim Dota 2 için bu aralar üzerinde çalıştığım bir projem var. Bu yüzden uzun zamandır içerisinde olduğum ve gelişmelerini takip ettiğim e-spor’un daha derin analizlerini yapmaya çalışıyorum. Ortaya çıkan tablo her ne kadar tahmin ettiğim gibi olsa da, bu dataları sizinle de paylaşmak istedim. E-spor doğduğu ve olduğu ortam bakımından data analizi açısından oldukça şanslı. Çünkü tamamiyle internet ve bilgisayar tabanlı bir sisteme sahip olduğu için tüm dataları en doğru şekilde bulabiliyor, analiz edebiliyorsunuz.

Türkiye’de Dota yaygın bir e-spor dalı değil. Biz daha çok League of Legends ve Counter Strike üzerine odaklanan bir ülkeyiz. Bu iki oyunda da ülke olarak oldukça güzel başarılarımız var. Fakat gözümüzü Dünya’ya çevirdiğimiz zaman, Dota’nın aslında bu iki oyunun çok üzerinde olduğunu anlayabiliriz. İzleyici sayılarıyla, e-spor sektörüne önderlik etmesiyle ve kendine en yakın oyundan bile en az 10-15 kat fazla ödül havuzuna sahip olmasıyla çok büyük bir oyun.

Okumaya devam et

Dijitalleşen spor ve inatlaşan biz

Son yıllarda gözümüzün önünde hızla yükselen e-spor adında bir sektörümüz oldu. Bu sektör böylesine aktif bir şekilde yükselirken biz yine ülke olarak bu gelişmelere gözümüzü kapatıyoruz ve uzaktan izlemeyi tercih ediyoruz. Aslında bunun Türkiye için sebepleri çok belirgin. Çünkü içerisinde oyun kelimesi geçen bir sektörün, Türkiye gibi geleneksel yöntemlere bağlı kalan ülkelerde gelişmesi çok ama çok zor. Çünkü pazar ne kadar büyük olursa olsun, yapılan işler ne kadar yenilikçi olursa olsun bizim mantığımız oyunlar çocuklar içindir cümlesinin dışına çıkamıyor.

E-spor isminden de anlaşılabileceği gibi tamamiyle dijital platformlar üzerinde rakip takımların birbirleriyle mücadelesine yer veren bir spor dalı. Evet, yanlış duymuyorsunuz. Oyuncuların bilgisayar başına geçip mouse ve klavyeleri ile karşı karşıya geldikleri rekabetçi oyunlardan bahsediyorum. Böyle söylenildiği zaman bir çok kişinin ilgisini çekmiyor fakat bu oyunlardan birisi olan Dota 2‘nin son turnuva finalini 20 milyondan fazla kişinin izlediğini ve ödül havuzunda toplam 21 milyon dolara yakın bir para toplandığını söylesem sanırım dikkatinizi çekecektir. Rakamlar oldukça şaşırtıcı ve yeniliğe kapalı olanlar için komik geliyor olabilir fakat hepsi gerçek. Hatta size daha çok şaşıracağınız bir şey söyleyebilirim. 2016 senesinin e-spor pazar değeri 463 milyon dolar. Ne demiştiniz? Sadece oyun oynuyorlar değil mi?

Okumaya devam et